אסכולת אתונה
אסכולת אתונה , אחד הציורים הידועים ביותר של אמן הרנסאנס האיטלקי רפאל ,צויר בין השנים 1509-1510. זהו ציור פרסקו (ציור קיר) בארמון האפוסטולי הממוקם ליד כיכר סן פייטרו בקרית הוותיקן. בציור מוצגים כל גדולי הפילוסופים והספרות מתקופת יוון העתיקה כפי שנתפשו בתקופת הרנסאנס. הוא משקף את תפישתו של רפאל ואת רוח התקופה כולה אשר שאבה את מירב השראתה מהתקופה הקלאסית. הציור מבטא איפוא את כל עקרונות "הרנסאנס בשיאו" ? הן בהיבט התמאטי
והן בהיבט האמנותי והקומפוזיטיבי.
קלריטה ואפרים מצגות
www.clarita-efraim.com
לצפיה בכל תוכן המצגת :
לחצו כאןאסכולת אתונה
אסכולת אתונה אחד הציורים הידועים ביותר של אמן הרנסאנס האיטלקי רפאל צויר בין השנים -9051 0151. זהו ציור פרסקו )ציור קיר( בארמון האפוסטולי הממוקם ליד כיכר סן פייטרו בקרית הוותיקן. בציור מוצגים כל גדולי הפילוסופים והספרות מתקופת יוון העתיקה כפי שנתפשו בתקופת הרנסאנס. הוא משקף את תפישתו של רפאל ואת רוח התקופה כולה אשר שאבה את מירב השראתה מהתקופה הקלאסית. הציור מבטא איפוא את כל עקרונות "הרנסאנס בשיאו" הן בהיבט התמאטי והן בהיבט האמנותי והקומפוזיטיבי.
רפאל היה צייר צעיר יחסית אך ידוע הוא זכה לשבחים ברחבי איטליה. היו לו מעט קשרים בתוך עולם האמנים אך הוא התחבב על אנשי הבורגנות העשירה שהיו נוהגים להזמין אצלו ציורים. הדבר זימן לו אפשרויות טובות לביטוי. בעזרת קרוב משפחתו האדריכל ברמנטה הוזמן רפאל על ידי האפיפיור לרומא. האפיפיור הזמין באותו זמן את מיטב אמני התקופה לבנות את רומא החדשה. האפיפיור דרש מרפאל שיכיר את רומא העתיקה והמודרנית קודם שיקבל לידיו כל עבודה. ימים שלמים התבונן רפאל בעבודות החופרים אשר חשפו פסלים ומבנים מתקופת רומא העתיקה. נמצאו פנקסי טיוטה של רפאל ובהם ניסיונותיו בשרטוט דמויות שונות אותן הועיד לציוריו.
View of the Stanza della Segnatura
This view of the Stanza della Segnatura shows the Parnassus (Poetry) in the left lunette and School of Athens (Philosophy) in the right. The popular but somewhat misleading name the School of Athens dates back only to the eighteenth century
"האסכולה של אתונה" צויר על ידי רפאל במשכנו החדש של האפיפיור. נושאי הציורים נבחרו על ידי האפיפיור עצמו. ארבעה החדרים העיקרים במשכן הם אולמות ענקיים כל אחד כ-001 מ"ר. על רפאל הוטל לכסות בציורי פרסקו את התקרות ואת ארבעת הקירות של כל אחד מהאולמות. ה"אסכולה של אתונה" צויר בחדר הנקרא "דלה סניוריטה" שפירושו באיטלקית ה"חותם". אולם זה שימש בית הדין של האפיפיור בו נחתמו פסקי הדין המרשיעים והמזכים. בחדר זה נדרש רפאל לתאר את ארבע הדרכים באמצעותן יוכל אדם לרכוש לו תהילה: התיאולוגיה חקר האלוהות הפילוסופיה בקשת האמת הצדק כיבוד החוקים והשירה ביטוי הדמיון.
View of the Stanza della Segnatura
Cardinal Virtues in the left lunette; left of window: Justinian Presenting the Pandects to Trebonianus; right of window: Gregory IX ;Approving the Decretals :on the right wall
כדוגמא בציור "לה דיספוטה" אותו צייר בחדר הסמוך ל"אסכולת אתונה" בחר רפאל להציג את כל גיבורי הספרות מן התקופות הקלאסיות והנוצריות את הפילוסופים הקדומים ואת התיאולוגים הדנים במסתורין של לחם הקודש )הפיכת הלחם והיין לבשרו ולדמו של ישו ציור שנמצא בחדר השכן(. בגלל גודלם העצום של הקירות החליט רפאל לצייר דמויות רבות ולסדר אותן בקבוצות כמו בהצגת תיאטרון רבת משתתפים. נוסף לכך הגה רפאל רעיון מעניין לצייר אישים ידועים מן העת העתיקה לצד אישים שחיו בתקופתו. ההיכל שבו שכנו הציורים שימש מופת לתבניתו וקישוט של פנים בזיליקת פטרוס הקדוש של ברמנטה ומיכלאנגלו.
Disputation of the Holy Sacrament "La. "Disputa
School of Athens
ניתוח אמנותי
הציור מבטא באופן מובהק את העקרונות האמנותיים של הרנסאנס בשיאו: דמות האדם במרכז התמונה גם מבחינת קומפוזיציה וגם מבחינה נושאית. הנושאים של סימטריה איזון פרופורציה והרמוניה תוכננו בקפידה על ידי הצייר ובאו לידי ביטוי בהצגת הנושא בציור. המסגרת העגולה העליונה יחד עם קשתות נוספות מתחתיה מרמזות על שלמות הוליסטית. פרספקטיבה חד מגוזית - המבט ממוקד ברור נקי ומוחלט. שילוב בין אדם אדריכלות וטבע - האדם משתלב בהרמוניה עם סביבתו האדריכלית ועם הטבע הבא לידי ביטוי בשמיים הכחולים והעננים הבודדים המופיעים בקצה המבט אך באופן ברור ומשמעותי. הנושא אופטימי עוסק בצד היפה של החיים המודגש באמצעות הצבעים והאור. טכניקת ציור מושלמת - דיוק מקסימאלי בקווים ובצבעים והקפדה על פרטי אנטומיה ופרטי אדריכלות.
אדריכלות
בציור הוא כאמור אחד מעקרונות הרנסאנס שבא לידי ביטוי השילוב ההרמוני שבין האדם לסביבתו הבנויה. אחד הנושאים בציור בנוסף להערצה ושאיבת השראה מפילוסופיית יוון העתיקה הוא הכמיהה לאדריכלות של אותה התקופה. רוב ציירי הרנסאנס עסקו גם באדריכלות וניסו להחיות את הסגנון הקלאסי שהתקיים עד תקופת רומא העתיקה. האדריכלות בציור היא הרקע המתאים ביותר על פי תפישתו של רפאל לרעיון ה"תחייה מחדש" של רוח העולם הקלאסי והיא אדריכלות אשר יש להחיות בעצמה כמו גם את הרעיונות הספרותיים והפילוסופים של האישים המוצגים.
"אסכולת אתונה" היה הציור השני שצויר בחדרים שבארמון האפיפיור לצד " "La Disputaבו מתוארות דמויות התנ"ך והברית החדשה בקומפוזיציה דומה. הם מגלמים את יישוב הניגודים וההשלמה בין הנצרות לתרבויות יוון ורומא הקלאסיות. מן העבר האחד נראית כאן האוכריסטיה התגלמות גופו של ישו בלחם הקודש והיין שהוא טקס המסתורין הראשי בנצרות. מן העבר השני "אסכולת אתונה" תיאור חזותי רחב יריעה כולל ומקיף של הפילוסופיה מעשה הלל בשבחה של הפילוסופיה היוונית הקלאסית שבמרכזו דמויותיהם של אפלטון ואריסטו. שני ציורי הפרסקו מפליאים בהרמוניה שביניהם ועל רקע אדריכלי רב רושם המתאים בצורתו ובממדיו ובהדרו לאידיאלים של המאה ה-61.
Plato and Aristotle are standing in the centre of the picture at the head of the steps.
הדמויות במסגרת העמוקה של הציור מוצבות הדמויות במערכת של תנועה אליפטית המתחילה מלפנים ומסתיימת מאחור במרכז. במרכז הציור מופיעות הדמויות של אפלטון )מופיע בדמותו של ליאונרדו דה וינצי לפי שערו הלבן והארוך( מצביע כלפי השמים ואריסטו מושיט את ידיו אל המציאות הארצית. לכמה מן החכמים נתן רפאל את שירטוט פניהם של אנשי רוח מפורסמים בדורו כדי לסמן את המשך קיומה ותחייתה של האסכולה העתיקה. הראש השני מימין בשורה הראשונה הוא של רפאל