מצגת המראה את מגן הדויד כפי שהוא נמצא במקומות שונים בירושלים. בין אם מקומות קדושים או מודרנים. כסמל דתי או סמל לאומי.
מצגת המבוססת על חומר שאסף זאב ברקן ועל כך כל הזכויות שמורות לו.
לצפיה בכל תוכן המצגת :
לחצו כאןמגן דוד בירושלים
מצגת זו מבוססת על חומר שאסף זאב ברקן בשנים האחרונות באתר האינטרנט: "אלבום מגן דוד" וכל הזכויות עליה שמורות לו בתמונה: פוסטר של מרכז ההסברה ומשרד החינוך ליום ירושלים 4991 ובו מגן דוד עם יונה על רקע ירושלים כל הזכויות על תמונה זו שמורות לסבינה סעד
מבוא
על פי המסורת היהודית היה לדוד המלך מגן שעמו נלחם את מלחמותיו ועליו הייתה חקוקה צורת הכוכב בעל ששת הקדקודים. זו הסיבה "הרשמית" לשם ההקסגרמה בעברית: "מגן דוד". סיפור זה מבסס את המשמעות של המגן דוד הן כסמל של הגנה והן כסמל של מלכות. מאחר ואנו מאמינים כי באחרית הימים יגאל את עם ישראל משיח מבית דוד נקשרת צורת הכוכב בעל ששת הקדקודים גם למשמעות זו. דוד מלך על ירושלים בסביבות שנת אלף לפני הספירה. אחריו מלך בירושלים שלמה בנו שעליו נאמר שהיה החכם מכל אדם. מספרים ששלט בשדים באמצעות טבעת חותם שעליה צורת כוכב בעל ששה קדקודים המכונה בשל כך בשם "חותם שלמה". "חותם שלמה" ו"מגן דוד" מופיעים בספרות ימי הביניים היהודית כשמות של אותה צורה. הקשר של המגן דוד לשלמה מבסס את הקשר של המגן דוד לקמיעות ולחכמת הנסתר. דוד המלך כבש את ציון מן היבוסים ובנה אותה. על פי המסורת היהודית והמוסלמית דוד המלך קבור על הר ציון. לכן יש קשר מיוחד בין המגן דוד לבין המלה "ציון" וקשר מיוחד בין המגן דוד לבין התנועה הציונות הקרויה על שם ציון. המגן דוד הוא הסמל הציוני המובהק ביותר. נציין שלמגן המקורי של דוד לא נמצא כל רמז בחפירות ארכיאולוגיות. הכוכב בעל ששת הקדקודים הקדום ביותר נתגלה על ידית חרס בחפירות בקיבוץ רמת רחל בירושלים והוא מהתקופה ההלניסטית כלומר מהמאה הרביעית עד הראשונה לפני הספירה. הוא הוצג עד לפני כשנה במוזיאון המסים ברחוב אגרון בירושלים אך המוזיאון נסגר לאחרונה. מאחר ושלמה המלך בנה את בית המקדש הראשון נקשרה צורת המגן דוד גם לבית המקדש וגם לכותל המערבי ששרד ממנו. ירושלים ציון דוד המלך שלמה המלך בית המקדש הכותל מערבי - הפכו כולם לסמלים לאחדות העם היהודי ולשגשוגו בעבר ובעתיד. ירושלים היא עיר הקודש של היהדות הנצרות והאסלם. ההקסגרמה קדושה לשלושת הדתות האלה ובנוסף גם לדת ההינדית. היא נקראת אצל המוסלמים בשם חותם שלמה ואצל הנוצרים בשם כוכב דוד ()STAR OF DAVID
מבצר אנטוניה
משחק של חיילים רומאיים שמיוחס למאה הראשונה לספירה חרוט באבן מרצפת בחצר הפנימית של המבצר ע"ש אנטוניה בירושלים צילום של ד"ר אשר אדר וכל הזכויות עליו שמורות לו
עין יעל
פסיפס רומי זה שנתגלה בעין יעל (דרום ירושלים סמוך לשכונת גילה) על ידי הארכיאולוג גרשון אדלשטיין מתוארך למאה השלישית לספירה. לא ברור אם הוא מעשה ידיהם של יהודים נוצרים או פגנים. צורתו צורת מגן עגול ובין ששת המשולשים שסובבים את המשושה הפנימי שלו מופיעה שלש פעמים צורת מגן האמזונות (פלטה בלועזית). הקשר של צורת הקסגרמה זו למגן בכלל ולמגן האמזונות בפרט מחזק את המשמעות של ההגנה שנקשרת לצורה זו לאורך הדורות. התמונה מתפרסמת כאן באדיבות רשות העתיקות וכל הזכויות עליה שמורות לגרשון אדלשטיין. תודה לד"ר זאב גולדמן שהפנה את תשומת לב מחבר מצגת זו למשמעות של מגן האמזונות.
בחומת העיר העתיקה
לאחר למעלה מאלף שנה אנו מוצאים את חותם שלמה בכמה מקומות שונים בחומת העיר העתיקה שנבנתה על ידי סולימן המפואר במאה השש עשרה. סולימן (בעברית שלמה) המפואר ניסה להאדיר את שמו באמצעות טיפוח הזיקה לשלמה המלך שנחשב לקדוש גם אצל המוסלמים. בנוסף נועדו צורות אלה ככל הנראה להגן (הגנה רוחנית) על חומות העיר מוטיב שמקובל בבניית חומות בכל רחבי המזרח התיכון לאורך הדורות. צילום: זאב ברקן.
מסגד אל אקצה
תבנית רציפה של חותמי שלמה מופיעה מעל לקשת דקורטיבית שנמצאת על הקיר החיצוני של כיפת הסלע בהר הבית בירושלים. המסגד הוא מן המאה השביעית אך האריחים הם מן המאה השש עשרה. התמונה היא באדיבות דוד קולקר וכל הזכויות עליה שמורות לו. ראוי לציין שספיני עץ עם חותמי שלמה קישטו את המסגד מבפנים במשך מאות שנים אך אלה הועברו לאחרונה לשימור במוזיאון רוקפלר בירושלים.
כיפת השלשלת
ריצוף שיש מן התקופה העותומנית מקשט את כיפת השלשלת שעל הר הבית. על פי המסורת המוסלמית זה היה מקום בית משפטו של שלמה המלך אשר בו הייתה תלויה שלשלת שדוברי האמת יכלו לתופסה אך לא דוברי השקר. התמונה באדיבות "הויושמג" מפליקר וכל הזכויות עליה שמורות לו. ראוי לציין כי יש חותם שלמה גם על מצבה מן התקופה העותומנית בבית הקברות המוסלמי ברחוב אגרון בירושלים.
בצלאל
מגני דוד מרחפים מעל לחומות ירושלים ומעל לכיתוב "עוד אבנך ונבנית בתולת בת ציון" (ירמיהו ל"א ג) על גבי אריח מזוגג מתוצרת בית-המלאכה לקרמיקה ב"בצלאל" משנות ה-02 (אוסף זאב הולצמן). התמונה מויקיפדיה.
בית המשיח
מגני דוד רבים קבועים בבנין הארמון המפואר שבנו אלישע יהודיוף וישראל חפץ בשנים 4- 3091על מנת שיהיה למשיח איפה לגור ולקבל אורחים כאשר יבוא לירושלים.. בתוך הבניין ישנם על התקרה מגני דוד נוספים מגבס ובתוכם המלה "ציון" וכן חלון בצורת מגן דוד. כיום הבנין משמש כבית ספר לבנות חב"ד .
בית משיח בורוכוף
מגן דוד חקוק באבן מעל לחלון בבית שבנה סוחר בוכרי בשם משיח בורוכוף ברחוב יפו בשנת 8091.
בית הספר למל
הבניין נבנה בסוף המאה ה- 91 על פי תכנון של האדריכל הגרמני תאודור סנדלר. סגנון ניאו קלאסי אירופי בשילוב יסודות מזרחיים.
בית ברחוב נברטה נחלאות 7391
מגני דוד מסותתים בחזיתות של עשרות ואולי מאות בתים שנבנו מימי ראשית הציונות ועד סמוך להקמת המדינה והם פזורים בשכונות הוותיקות של ירושלים. כאן ברחוב אגריפס. צילום: זאב ברקן.
קיבוץ גלויות - גלויה
הכותרת היא אם אשכחך הגולה תשכח ימיני. בציור נראה מפרש אנייה שנכנסת בשער ירושלים הסמוך למגדל דוד. שנה טובה זו מבטאת את הכמיהה לקבוץ גלויות. קבוץ גלויות הוא גם אחת מן המשמעויות של המגן דוד שמורכב משש פינות וששה קדקודים שהם בסך הכל שנים עשר כמספר שבטי ישראל שאמ