במצגת זו אנו מביאים לפניכם מבחר כתבי יד של הגדות מצוירות איטלקיות: הגדת רוטשילד, הגדת קונגליאנו, הגדת נירנברג הראשונה, הגדת וושינגטון, הגדת פררה ועוד.
לצפיה בכל תוכן המצגת :
לחצו כאןהגדת רוטשילד הגדה של פסח לפי מנהג אשכנז. כתב יד על קלף. צפון איטליה. בערך 0541. כתיבה אשכנזית מרובעת. נכתב ואוייר ע"י הסופר-המאייר יואל בן שמעון או אחד מתלמידיו. לכתב היד הקרוי "הגדת רוטשילד" או "הגדת מרפי" יש היסטוריה מרתקת. עד לשנת 9391 הייתה ההגדה שייכת למשפחת רוטשילד אך במהלך מלחמת העולם השנייה נשדדה על ידי הנאצים ונעלמה. לאחר המלחמה נרכשה ההגדה על ידי ד"ר פרד מרפי בוגר אוניברסיטת ייל שהוריש אותה לספרייה של אוניברסיטת ייל בשנת 8491. בשנת 0891 זוהתה ההגדה כרכוש משפחת רוטשילד והוחזרה לבעליה שתרמו אותה לספרייה הלאומית ושם היא נמצאת כיום.
הגדת רוטשילד
הגדת רוטשילד
Haggadah. Conegliano.
This Italian illuminated work on paper was written and richly illuminated by Jacob ben Joseph Conegliano in 1742/43. The miniatures follow the illustrations found in the printed Venice (1609) Prague (1526) and Mantua (1560) haggadot. On the title-page is the coat-of-arms of the Conegliano family.
Conegliano Haggadah
Second Cincinnati
The Matzah we eat on the first night of Passover is called matzat mitzvah )"precept matzah") or matzat shemirah )"observance matzah"). The wheat to make this matzah was traditionally watched over during its harvesting winnowing milling and baking to make sure it did not
Haggadah. Conegliano. become leavened.
Conegliano Haggadah הכנת המצא
"הגדת נירנברג הראשונה" שיוצרה היה אמן כתבי-היד היהודי בן המאה ה-51 יואל בן שמעון המוכר לנו מתוך לפחות 11 כתבי-יד אחרים. בן שמעון זה היה דמות דומיננטית בתקופתו והשפעתו על הסופרים-המאיירים מן החוג האשכנזי שהתיישבו במחצית השנייה של המאה ה-51 בצפון איטליה ובמרכזה היתה גדולה. הוא השתייך ל"אסכולה פירנצה" שמבית היוצר שלה יצאו עשרות כתבי-יד עבריים מאוירים. ציורי הגדת נירנברג נותנים בידינו הזדמנות נדירה לעקוב אחרי התפתחות יצירתו שכן הוא כתב ואייר את ההגדה כאשר היה צעיר לימים והיא כנראה יצירתו המוקדמת ביותר. סגנונו הלא מגובש באותה עת ניכר בעיצוב הדמויות ובצביעת הרקע שסביבן. בהגדה מתוארות תמונות מקראיות כנהוג בהגדות אחרות וכן איורים שעניינם טקסט ההגדה טקס ליל הסדר וחזון אחרית-הימים המוזכר בסופה.
ההגדה שבתוך "מכלול רוטשילד") (Rothschild miscellany )להבדיל מ"הגדת רוטשילד"(
ההגדה נכתבה בצפון איטליה ב 9741
בן יקותיאל הכהן בעל המכלול היה ככל הנראה אדם אמיד שביקש את כתיבת כתב היד כדי שזה ישמש עדות לחייו המורכבים והמלומדים. כתב היד מרשים לא רק בשל איכותם המעולה של האיורים אלא גם בשל טיב הטקסט שבשוליים. ההגדה שבמכלול המשופעת קישוטים ואיורים מכילה את טקסט ליל הסדר לפי נוסח אשכנז הנהוג כיום )מלבד ברכת המזון שהושמט בכוונה תחילה על ידי הסופר( כטקסט העיקרי במרכז הדף. הלכות חמץ ומצה ממשנה תורה להרמב"ם ממוקמות בשולי הדף. בנוסף כלול בשולי ההגדה חלק מאויר בצורה יוצאת מן הכלל המוקדש לפיוטים לכל ארבעת ערבי החג של פסח. כמו כן כלול בשוליים טקסט מימי הביניים העוסק במידות ומשקלות.
I
ההגדה של פסח במכלול של רוטשילד היא החלק המעוטר ביותר שבו; המראה הבלוי והמרופט של הקלף בדפים אלה מעיד על כך שהיתה בשימוש יותר משאר חלקי הספר.
עמוד מכתב יד רוטשילד
כתב היד בנוי מקטעים עיקריים הממוקמים במרכז הדף וכתובים באותיות גדולות. הם מלווים בציורים ואיורים רבים בצבעים בולטים ובקישוטי זהב וכסף. סביב להם בשולי הדפים ובאותיות קטנות יותר פרושי רש"י פסקי הלכה הערות מכתבי הרמב"ם ספר יוסיפון ועוד
ההגדה של פסח בשוליים: הלכות חמץ ומצה להרמב"ם
עמוד מכתב יד רוטשילד פררה-איטליה 9741
בשוליים: הלכות חמץ ומצה להרמב"ם
הגדה של פסח
Rothschild Miscellany הגדה של פסח
ארבעת הבנים שבהגדה
ההגדה של פסח בשוליים: הלכות חמץ ומצה להרמב"ם
פרט מההגדה של פסח שבמכלול רוטשילד
הגדת וושינגטון פירנצה 8741. הגדה כמנהג אשכנז. הגדת וושינגטון היא אחד מכתבי-היד החתומים והמתוארכים של הסופר והמצייר הפורה יואל בן שמעון והיא מעותרת בסגנונו האיטלקי האשכנזי המיוחד. מקורה האשכנזי של ההגדה ניכר גם באיקונוגרפיה של הציורים שבשולי דפיה אלו מתארות טקסים ומנהגים וכן את הטקסט כפשוטו. סגנון הציור הוא פלורנטיני וניכרת בו השפעה מערב גרמנית. יואל בן שמעון הגיע לאיטליה באמצע המאה החמש-עשרה כבעל בית מלאכה לכתיבת כתבי-יד ועיטורים. בהגדת וושינגטון מכנה יואל בן שמעון את עצמו "הקטן שבסופרים".
הגדת וושינגטון
אליהו מבשר את בוא המשיח בן שמעון יואל דמות המחזיקה גביע עומדת בשער של עיר כדי לקבל את פני אליהו הרוכב על גבי חמור. משפחה חוגגת רוכבת מאחוריו
בהגדה.
דיינו
הגדת וושינגטון
דף מההלל שבהגדה
הגדת וושינגטון
An illustration of the man pointing to the woman in reference to maror appears in the Washington Haggadah
הגדת פררה צפון איטליה 5151
הגדת לונדון של יואל בן שמעון
מקורות ביבליוגרפיה:
כתבי יד עבריים מצוירים בצלאל נרקיס. ספר הפסח ספר המשפחה לדורותיה נחמן וגיל רן. האמנות היהודית בצלאל ססיל רות. הגדה של פסח מקורותיה ותולדותיה במך הדורות דניאל גולדשמידט. המצייר ביציאת מצרים ההגדות המצוירות מן המאה הי"ח חביבה פלד כרמוני יונה פישר. הגדת קופנהגן מהדורת פקסימיליה. הגדת בורדו מהדורת פקסימיליה. A Feast of History The drama of Passover through the ages. Chaim Raphael
:מקורות http://www.tzafonet.org.il/kehil/omanut/pesah/ http://www.library.yale.edu/judaica/exhibits/haggadah/ http://www.bl.uk/onlinegallery/ttp/hagadah/ http://aleph500.huji.ac.il/nnl/dig/books_hag.html http://kaufmann.mtak.hu/en/study10.htm http://www2.imj.org.il/heb/judaica/index.html http://www.huc.edu/libraries/exhibits/haggadah/klau. html http://