סנט פטרבורג - מוסקבה ומה שביניהן...
מצגות של יגאל מורג
http://morag.artvision.co.il
מצגת זו נוצרה בעקבות מסע שייט מרתק מסנט פטרבורג שלחוף מפרץ פינלנד ועד מבואות מוסקבה. מהלך השייט כלל הפלגות בחמישה נהרות (נייבה, סביר, קובזה, שקסנה, והוולגה), שחיברו ארבעה אגמי ענק ? אגם לדוגה שגודלו כ 24000 קמ""ר (ישראל כולה כ 21500 קמ"ר), אגם אונגה ? 10000 קמ"ר, ואגם בלוי הקטן יותר, ועוד אגם מלאכותי ענק ? ריבינסק.אף שהמרחק בין שתי הערים בקו אווירי הינו כ 700 ק"מ, הרי אורכו של השייט הינו כ 1800 ק"מ, שניגמאים במהירות ממוצעת של כ 25 קמ"ש.הפרש הגבהים בין סנט פטרבורג השוכנת לחוף הים, למוסקבה - הנימצאת בפנים הארץ, הינו כ 160 מ , וכדי להתגבר על הפרש זה השתמשנו בלא פחות מ 16 "לוקים" שעזרו לנו לעלות (וגם לרדת) ולהתגבר על הפרש גובה זה. ומאחר שכאמור אין נהר אחד שזורם בין שתי הערים, ניכרו, עוד בתקופתו של סטאלין ויורשיו, בשנות ה 30, תעלות שמחברות בין הנהרות והאגמים הטבעיים כשהארוכה שבהן מחברת את הוולגה למוסקבה, ואורכה כ 125 ק"מ!!!
ועל כל המוצאות אותנו ? בעמודים הבאים.
מצגות של יגאל מורג
http://morag.artvision.co.il
לצפיה בכל תוכן המצגת :
לחצו כאן...ומה שביניהן
חלק ב מה שביניהן
מוזיקה נעימות רוסיות
צילום ועריכה יגאל מורג.
מצגת זו נוצרה בעקבות מסע שייט מרתק מסנט פטרבורג שלחוף מפרץ פינלנד ועד מבואות מוסקבה. מהלך השייט כלל הפלגות בחמישה נהרות )נייבה סביר קובזה שקסנה והוולגה( שחיברו ארבעה אגמי ענק אגם לדוגה שגודלו כ 00042 קמ""ר )ישראל כולה כ 00512 קמ"ר( אגם אונגה 00001 קמ"ר ואגם בלוי הקטן יותר ועוד אגם מלאכותי ענק ריבינסק. אף שהמרחק בין שתי הערים בקו אווירי הינו כ 007 ק"מ הרי אורכו של השייט הינו כ 0081 ק"מ שניגמאים במהירות ממוצעת של כ 52 קמ"ש. הפרש הגבהים בין סנט פטרבורג השוכנת לחוף הים למוסקבה - הנימצאת בפנים הארץ הינו כ 061 מ וכדי להתגבר על הפרש זה השתמשנו בלא פחות מ 61 "לוקים" שעזרו לנו לעלות )וגם לרדת( ולהתגבר על הפרש גובה זה. ומאחר שכאמור אין נהר אחד שזורם בין שתי הערים ניכרו עוד בתקופתו של סטאלין ויורשיו בשנות ה 03 תעלות שמחברות בין הנהרות והאגמים הטבעיים כשהארוכה שבהן !!!מחברת את הוולגה למוסקבה ואורכה כ 521 ק"מ .ועל כל המוצאות אותנו בעמודים הבאים
מפת השייט
קיזי
זו מפת רוסיה והקשת האדומה שמשמאלנו מראה את 0081 הק"מ של מסענו
אגם אונגה
נהר קובזה
הנהר סביר מנדרוגי
אגם בלוי
גוריצי
אגם לדוגה
נהר שקסנה אגם )מלאכותי( ריבינסק
סנט פטרבורג
אוגליץ
ירוסלבל
הוולגה
תעלת הוולגה
מוסקבה
מתחתנו חתך של מהלך השייט המראה את הפרשי הגובה בין סנט פטרבורג למוסקבה )כ 261 מ( את עומק הנהרות והאגמים ואת מיקומי .)ה"לוקים" לאורך המסע )הקווים האדומים האנכיים
סנט פטרבורג
אגם לדוגה אגם אונגה הנהר סביר נהר הנייבה הנהר קובזה הנהר שקסנה נהר הוולגה סידרת לוקים
מוסקבה
אגם בלוי אגם ריבינסק תעלת הוולגה
נתחיל את תצוגתנו זו בכמה מבטים על הספינה בה הפלגנו כמוה יש .הסיפון בקומה ג .כ 05 המפליגות בקו זה שבין מוסקבה לסנט פטרבורג
.כאן ניראית הספינה במבט מן הצד על כל חמשת קומותיה .בעגינה באחת מנקודות הירידה אל החוף
על הסיפון העליון רחבת "שיזוף" )ואף כי למזלנוכמו ירדה עלינו אף עמוק למטה שלושה מנועי דיזל של 0001 כ"ס לא גם גנרטורים .)טיפת גשם לאורך הטיול כולו הרי גם שמש להשתזפות כמעט ולא ראינו .לחשמל ועוד
.לפנינו תא הפיקוד כולו אלקטרוניקה
וכאן הצוות המוביל: הקפטן )משמאל( הדוקטור ונטשה מנהלת המסע צוות הספינה כולו מונה כ 09 איש מחציתם קצינים ומלחים והחצי השני .אנשי שרותים כמו טבחים מלצריות חדרניות וכד
.מסדרונות המגורים
.דוגמא של תא מגורים אופייני
ולהמחשת כמות הספינות מבט אל מעגן באחד מאתרי הביקור .הספינות עוגנות ב"חמש קומות" לצידו של מזח קצר מידות
אנו יוצאים לדרך מהמעגן בסנט פטרבורג החוסה בצילו של "גשר .מיתרים" יפהפה
.כאן ניתן לראות שנתיב השייט לכל אורכו מסומן במצופים בולטים אשר גם מוארים בלילה נהר הנייבה מוליך אותנו אל אגם לדוגה הענק ששטחו כ 000.42 קמ"ר )כאשר שטחה של מדינת ישראל ללא ה"שטחים" הינו כמעט 000.12 קמ"ר בלבד( ואולם את האגם הזה אנחנו חוצים בלילה ללא חוויות מיוחדות ולמחרת אנו כבר בנהר סביר נהר ענק ...בפני עצמו והנה כמה דוגמאות ממנו .לכל אורכו כמעט זורם הנהר כשמשני צידיו יערות ירוקים
על נהרות ואגמים
.ולעיתים גם כפרים קטנים ונאים
לחופי הנהר - "חושות" ובתי נהר
.ועכשיו אנחנו באגם אונגה "רק" 000.01 קמ"ר
מאגם אונגה "נישפכים" לנהר קובזה
ולאחר שחוצים את אגם "בלוי" הקטן אנחנו בנהר "שקסנה" הרבה פעילות הן של ספינות טיול והן תובלת עצים וכד ועל החופים .כפרונים קטנים
מקבלת את פנינו ה"גברת זהים המזמינה הוולגה. עם שחר נדלג על עוד נופים ומראותוולגה"ונעבור אל אותנו להיכנס אל נהר הוולגה הינו הנהר הארוך ביותר באירופה 2963 ק"מ אורכו והוא חיקה הרחב... מנקז אליו מספר רב של נהרות כאשר אגן הניקוז שלו מקיף כ 4.1 מיליון קמ"ר. מוצאו בגבעות וולדאי שמצפון מערב למוסקבה בגובה של כ 522 .מ מעל פני הים והוא נשפך אל הים הכספי ליד אסטרחאן
הוולגה הינו נהר אדיר מימדים ולאורכו ניתן לפגוש גם לא מעט .ציביליזציה הן מרחוק והן על שפת המים ממש
נהר הוולגה משמש כנתיב תחבורה ותובלה ולעיתים מזומנות חלפנו ע"פ .אסדות משא ענקיות ואתרי פעילות תובלתית אחרת
ואולם נהר הוולגה אינו מגיע למוסקבה ולכן - עוד בשנות השלושים של המאה הקודמת דאגו סטאלין ויורשיו אחריו לחבר את הנהר לעיר ע"י כריית תעלה אדירה באורך של כ 521 ק"מ )זו אינה התעלה היחידה שנכרתה ומי שנשא בעיקר הנטל היו אסירים פוליטים תושבי ה"גולגים" שעשרות אלפים מהם איבדו כאן את חייהם(. יומו האחרון של שיוטנו .מתנהל בתעלה זו והנה היא לפניכם
ככל שמתקרבים למוסקבה מתחילים לראות סימנים של "אורבניזציה" כמו מתקן חומרי הבנייה שלפנינו שמקבל את התוצרת מן הספינות ...ושולח אותה הלאה במשאיות
עכשיו גם מתחילים לראות את פרברי העיר המתנשאים לגובה אך לפני .שנצלול להמולת העיר לפנינו עוד כמה נושאים לתצוגה
ה"לוקים" הינם מערכת המאפשרת לספינות השטות בנהרות להתגבר על הפרשי גבהים וזאת באמצעות תאי בטון שמשני צידיהם ישנם שערים אטומים כמו גם "דלתות" המאפשרות מחד - כניסת מים ומילוי התא ."ומאידך ריקון התא והורדת מפלס המים והכל בכח "הכלים השלובים
שלב א המים נמוכים שער קדמי .סגור שער אחורי פתוח הספינה נכנסת
שלב ב שני השערים סגורים מים ניכנסים ממלאים את התא .ומציפים את הספינה
ה"לוקים"
שלב ג התא מלא לגמרי שער .קדמי נפתח ומאפשר לספינה לצאת
והנה כמה דוגמאות מה"לוקים" שבתוך 61 מהם עברנו לאורך השייט. הלוקים עובדים יומם ולייל והמשתמשים אינם משלמים "דמי מעבר" .שכן המערכת מוחזקת ומתופעלת ע"י המדינה ...אנחנו מתקרבים אל הלוק הראשון ונתקדם בו צעד אחר צעד
השער האחורי עודו סגור ואנו מחכים לפתיחתו שהולכת ומתבצעת לנגד .עינינו עד לפתיחתו המלאה
אנחנו ניכנסים פנימה בזהירות כשמשני צידינו מתנשאים קירות הבטון של .הלוק הריק
אנחנו עוברים לירכתיים כדי לראות מה ק