טיפול באומנות כחלק מתכנית חברות, עבור ילדים עם הפרעות קשב וריכוז - ADHD
מאת: דיויד הנולי
לצפיה בכל תוכן המצגת :
לחצו כאןטיפול באומנות כחלק מתכנית חברות עבור ילדים עם הפרעות קשב וריכוז -
ADHD
מאת: דיויד הנולי
קצת על : ADHD
הפרעת קשב וריכוז היא חלק מספקטרום ההפרעות המוגדרות כבעלות בסיס התפתחותי. את ההפרעה מאפיינת התנהגות מפריעה אימפולסיבית קושי בארגון מצבי רוח משתנים סף תסכול נמוך והתפרצויות זעם. ישנו מתאם גבוה בין הפרעת קשב וריכוז ללקות למידה. בעיה מרכזית באינטראקציה חברתית.
על התכנית:
קהל היעד: ילדי ADHDעד גיל ההתבגרות. מטרת התכנית: לטפל בקושי הקיים אצל הילד במערכות היחסים שלו במעגלים השונים. ארגון: פגישות חד-שבועיות משך כל פגישה שעתיים. גישה טיפולית: משולבת. חלוקת המפגשים: משחק חופשי דיון קבוצתי אומנות אקספרסיבית (הבעתית)
עמודי הבסיס של התכנית (הגישה)
גישה טיפולית: משלבת בין שתי גישות: גישה התנהגותית: רכישת התנהגות אחרת במקום ההתנהגות הלא מקובלת. גישה קוגניטיבית: הדיון סביב הדרישות כהליך חשיבתי חשוב. השילוב בין הגישות הוכח כמוצלח בטיפול עם ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז.
תהליך החברות: לילדים אלו קושי ביצירת יחסי חברות. הסיטואציה החברתית מהווה עבורם אתגר / לחץ. שלבי העבודה בתכנית: 4. פיתוח המודעות של הילד אל האחר. 5. אימון לקראת התנהגות חברתית בסביבות שונות. כיצד *שמירה על הכללים * תקשורת * מודעות מצבית * ביטחון עצמי * הבעות גוף ופנים כמשפיעות על האחר.
טיפול אומנותי-הבעתי: ישנו קשר בין פיתוח האומנות לבין פיתוח העצמאות אצל ילד. יתרונות השימוש באומנות ככלי טיפולי בילדים: 4. האומנות יוצרת תמונה ויזואלית ומאורגנת של המצב בו הילד נמצא. 5. הילד מכנן ומבצע פעילויות שיעזרו לו בהמשך בפתרון בעיות. 6. פיתוח היכולת הקוגניטיבית מוטורית ורגשית של הילד.
כך התוכנית בנויה:
בכל מפגש מתקיימת חלוקה תבניתית של משכי פעילות ע"פ נושאים: משחק חופשי: המשחק יכול להוביל את החשש שבסיטואציה חברתית לכדי תוצר וכך נסללת דרך פנויה לחברות. מעגל חברים: שיחה אודות רגשות של הילדים אישיים ו/או קבוצתיים. אומנות הבעתית: 1. בית העץ 2. מגש החול הצילום והביבליותרפיה.
שיטת העיבוד וההערכה:
עיבוד: המטפל מקליט את הפגישות. המטפל מעדכן את ההורים אודות ההתקדמות. קשר רציף עם פסיכיאטר. הערכה: נבחנים מאפיינים מוטוריים מוטיבציוניים וצורניים בעבודת האומנות. שיטת ניקוד התנהגותי בסוף כל פעילות.
2. 3. 4. 6. 7.
דיון ומסקנות:
תכנית התערבות תורמת להעלאת היכולת החברתית פיתוח יכולת התקשורת ושיפור המודעות העצמית של הילד. כאשר הבעיה החברתית הופכת לפרנויה יש לשלב טיפול פסיכולוגי. דמיון מודרך ולאחריו ציור עוזר לילדים להתמקד וכך לרסן אימפולסיביות גם לטווח הרחוק. יש צורך בשגרה ובלוח זמנים קבועה לשמור על התנהגות הולמת.
חזרה על תיאורי פעילות מקטין את סף החרדה של הילד. שימוש בדמויות ע"פ לוח סיפורי מאפשרת לילדים לחזות במצבים חברתיים ולהיות מוכנים לבעיות שעלולות לצוץ. חשוב לבצע טיפול משולב: התנהגותי-קוגניטיבי אמפתיה יצירתיות טיפול קבוצתי וטיפול תרופתי. האומנות ההבעתית יכולה להגדיל את האפקטיביות של כל התערבות אחרת.
תודה על ההקשבה!