מלכי-צדק
כ וברוך אל עליון אשר-מגן צ ריך בי דך; ו י תן-לו מעשר מכל.
יח ומל כי-צ דק מל ך שלם הוציא ל חם ו יין; והוא כהן ל אל עליון. יט ו י בר כהו ו יאמר: ברוך אברם ל אל עליון קנה שמים וארץ.
בראשית יד ד נ שבע יהוה ו לא ינ חם-- אתה-כהן לעולם;על-דבר תי מל כי-צ דק. תהילים קי ד
ערך: ד. בן-שי
מגילת מלכיצדק ) 31 (11Q
מגילת ים המלח / מגילת מדבר יהודה / המגילה הגנוזה 661461 B.Cלפני הספירה
Translation of of 11Q 13 (11QMelch) Col. II 1 [...] [...] 2 [...] And as for what he said: Lev 25:13 « In [this] year of jubilee [you shall return each one to his respective property » concerning it he said: Deut 15:2 « Th]is is 3 [the manner of the release:] every creditor shall release what he lent [to his neighbour. He shall not coerce his neighbour or his brother for it has been proclaimed] a release 4 for G[od ». Its interpretation] for the last days refers to the captives who [...] and whose 5 teachers have been hidden and kept secret and from the inheritance of Melchizedek fo[r ...] and they are the inherita[nce of Melchize]dek who 6 will make them return. And liberty will be proclaimed for them to free them from [the debt of] all their iniquities. And this [wil]l [happen] 7 in the first week of the jubilee which follows the ni[ne] jubilees. And the d[ay of aton]ement is the e[nd of] the tenth [ju]bilee 8 in which atonement shall be made for all the sons of [light and] for the men [of] the lot of Mel[chi]zedek. [...] over [the]m [...] accor[ding to] a[ll] their [wor]ks for 9 it is the time for the « year of grace » of Melchizedek and of [his] arm[ies the nat]ion of the holy ones of God of the rule of judgment as is written 10 about him in the songs of David who said: Ps 82:1 « Elohim will [st]and in the assem[bly of God] in the midst of the gods he judges ». And about him he sai[d: Ps 7:89 « And] above [it] 11 to the heights return: God will judge the peoples ». As for what he sa[id: Ps 82:2 « How long will you] judge unjustly and show partia[lity] to the wicked [Se]lah. » 12 Its interpretation concerns Belial and the spirits of his lot wh[o ...] turn[ing aside] from the commandments of God to [commit evil.] 13 But Melchizedek will carry out the vengeance of Go[ds] judgments [and on that day he will fr]e[e them from the hand of] Belial and from the hand of all the sp[irits of his lot.] 14 To his aid (shall come) all « the gods of [justice »; and h]e is the one w[ho ...] all the sons of God and [...] 15 This [...] is the day of [peace about whi]ch he said [... through Isa]iah the prophet who said: [Isa 52:7 « How] beautiful 16 upon the mountains are the feet [of] the messen[ger who] announces peace the mess[enger of good who announces salvati]on [sa]ying to Zion: your God [reigns. »] 17 Its interpretation: The mountains [are] the prophet[s ...] [...] for all [...] 18 And the messenger i[s] the anointed of the spir[it] as Dan[iel] said [about him: Dan 9:25 « Until an anointed a prince it is seven weeks. » And the messenger of] 19 good who announ[ces salvation] is the one about whom it is written that [...] 20 « To comfo[rt] the [afflicted » its interpretation:] to instruct them in all the ages of the wo[rld ...] 21 in truth [...] [...] 22 [...] has turned away from Belial and will re[turn ...] [...] 23 [...] in the judgment[s of] God as is written about him: [Isa 52:7 « Saying to Zi]on: your God rules. » [« Zi]on » i[s] 24 [the congregation of all the sons of justice those] who establish the covenant those who avoid walking [on the pa]th of the people. And « your God » is 25 [... Melchizedek who will fr]e[e them from the ha]nd of Belial. And as for what he said: Lev 25:9 « You shall blow the hor[n in] all the [l]and of
מגילת מלכיצדק (11Q 13 )
/ מגילת ים המלח / מגילת מדבר יהודה המגילה הגנוזה לפני הספירהB.C 164166
St.John´s chapel London 107797
Innocentiii 1070-1500 מסעי הצלב
מזבח Fludaגרמניה המאה ה11
Deir-al-Baramus monastre des Romains Sainte Vierge 1200
Baramusa Natum מנזר בואדי
מהתקופה הביזנטית 3541-593
בסביבות 0321 הקתדרלה בשטרסבורג
8731 פרסקו כנסיית מושיענו על אילין Theophanes
ספר תהילים קייב Kievskaya psaltir (Kievan Psalter) 1397
Antonio Allegri da Correggio (Correggio ) 1489 1534
Stavronikita במנזר 1545-6
מלכי-צדק מלך שלם היא ירושלים )ראו תהילים עו ג( כהן לאל עליון הוא דמות תנ"כית. מקור השם הוא באל הכנעני צדק המוזכר בכתבי אוגרית. ככל הנראה למלכי ירושלים היה שם שעבר בירושה בין מלכי העיר וכך נקרא במלך בימי יהושע "אדני- צדק" )יהושע י א(. דמותו האניגמטית במקרא קנתה לו מעמד מיוחד בקרב חוגים שונים ביהדות בית שני ומאוחר יותר גם בנצרות. דמותו של מלכי-צדק מופיעה במקרא פעמיים: בספר בראשית ובאחד ממזמורי תהילים. בבראשית מסופר שמלכי-צדק קיבל את פניו של אברהם בלחם ויין ובירך אותו לאחר שניצח במלחמה את ארבעת מלכי המזרח והציל מהם את שבויי סדום והסביבה ואת לוט בן אחיו. סיפור המפגש בין מלכי-צדק לאברהם מבקש כפי הנראה לבסס את המסורת של הבטחת הארץ לאבות האומה העברית ולרמוז על עתיקות קדושתה של ירושלים. הסיפור